Jubileusz : „Obwieścicie wyzwolenie w kraju dla wszystkich jego mieszkańców” 25,10a
Obchody Centralne: Wrocław, 14-16.01.2025
Centralne obchody XXVIII Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce w jubileuszowym 2025 roku odbędą się we Wrocławiu. Tak jak w poprzednich latach będą one miały na celu przede wszystkim przybliżenie wiernym i duchowieństwu znaczenie judaizmu w rozumieniu oraz praktykowaniu wiary chrześcijańskiej. Bowiem „religia żydowska nie jest dla naszej religii – jak to określił w swym nauczaniu Jan Paweł II – rzeczywistością zewnętrzną, lecz czymś wewnętrznym”. Dzień judaizmu przypomina więc katolikom podstawowe prawdy, że ich Zbawiciel Jezus Chrystus przyszedł na świat „urodzony jako Żyd z córki Izraela” (KKK 423), „młodej Żydówki z Nazaretu w Galilei” (KKK 488), poślubionej „mężowi imieniem Józef, z rodu Dawida” (Łk 1, 26); że Jezus od początku swojego życia, będąc obrzezanym Żydem, instytucjonalnie wiązał się z Prawem Mojżeszowym, Świątynią, Synagogą, oraz samym judaizmem; że prowadził „żydowskie życie religijne poddane Prawu Bożemu” (KKK 531), a argumentacja stosowana w Jego nauczaniu „często mieściła się w ramach rabinistycznej interpretacji Prawa” (KKK 581); jak również to, że żył w rytmie żydowskiego roku liturgicznego, czego liczne świadectwa można odnaleźć na kartach Ewangelii: w szabat uczęszczał do synagogi, co roku obchodził centralne dla judaizmu święto Pesach/Paschy, będąc wiernym tradycji uczty sederowej (tu są korzenie Eucharystii), a „samą Jego misję publiczną wyznaczał rytm pielgrzymek do Jerozolimy na wielkie święta żydowskie” (KKK 583). Kto chce więc naprawdę zrozumieć Jezusa, winien poznawać znaczenie judaizmu w historii zbawienia.
Sobór Watykański II (1962–1965) podkreśla, że Żydzi nigdy nie zostali przez Boga odrzuceni i nadal są dla Niego narodem wybranym, a chrześcijanie ich nie zastąpili, lecz do dziś karmią się „korzeniem dobrej oliwki, w którą wszczepione zostały gałązki dziczki oliwnej narodów” (Nostra aetate). Odrzucił też, jako fałszywe, oskarżenia rzucane przez członków Kościoła na Żydów o mordy rytualne chrześcijańskich dzieci w celu pozyskania ich krwi do wyrobu macy, a także o profanację hostii. Oficjalnie położył tym samym kres nauczaniu pogardy i przerwał wielowiekowy proceder kształtowania postaw antyjudaistycznych i antysemickich. W ciągu ostatnich lat zostały wydane przez różne watykańskie komisje ważne dokumenty dotyczące relacji do Żydów, m.in.: Szoa. Pamiętamy (1995), w którym zachęca się teologów chrześcijańskich do głębokiego namysłu nad znaczeniem Zagłady; Naród żydowski i jego Święte Pisma w Biblii chrześcijańskiej (2001), w którym przywraca się rangę narodu wybranego w świetle objawienia judeochrześcijańskiego; Bo dary łaski i wezwanie Boże są nieodwołalne (2015), gdzie mówi się wprost o tym, że Kościół nie ma żadnej misji instytucjonalnej wobec Żydów.
Podczas tegorocznych obchodów Dnia Judaizmu w Kościele katolickim we Wrocławiu, na Papieskim Wydziale Teologicznym odbędzie się konferencja naukowa zatytułowana „Żydzi i judaizm w historii Kościoła, teologii i praktyce eklezjalnej” (15.01–16.01.), dokonująca przeglądu aktualnej sytuacji w zakresie badań naukowych nad obecnością dziedzictwa judaizmu i tradycji żydowskiej w różnych dyscyplinach badawczych służących rozwojowi Kościoła. Wystąpią na niej historycy, teolodzy, językoznawcy i socjolodzy. Konferencji będą towarzyszyć dyskusje wokół wydanych w ostatnim czasie ważnych dla dialogu chrześcijańsko-żydowskiego publikacji, okolicznościowa wystawa „Byli sąsiadami: Ludzkie wybory i zachowania w obliczu Zagłady” oraz koncert.
Drugi bardzo ważny, nieodłączny element każdego Dnia Judaizmu – wspólna modlitwa chrześcijańsko-żydowska, we Wrocławiu odbędzie się 16.01.2025 dwukrotnie: rano tego dnia na dziedzińcu Synagogi pod Białym Bocianem zostaną upamiętnione ofiary Zagłady i wszyscy dawni żydowscy mieszkańcy Wrocławia, wieczorem zaś w auli Papieskiego Wydziału Teologicznego będzie miało miejsce nabożeństwo Słowa Bożego z udziałem zaproszonych gości z gminy żydowskiej. Motywem przewodnim liturgii będzie rok jubileuszowy: obchodzony w judaizmie i w chrześcijaństwie. Czytania biblijne dotyczące tej kwestii będą pochodziły zarówno ze Starego, jak i Nowego Testamentu, a zostaną opatrzone komentarzami żydowskim oraz chrześcijańskim. Ważnym elementem tego spotkania będą też zanoszone w dalszej części nabożeństwa intencje modlitewne.
Ufamy, że obchody XXVIII Dnia Judaizmu nie tylko we Wrocławiu, ale i kościołach partykularnych w całej Polsce, dając okazję wiernym do czerpania ze skarbca biblijnego i po-biblijnego judaizmu, będą przyczyniały się do wzmocnienia wiary.
Sławomir Jacek Żurek